ارسال پاسخ

۱۶ شهریور ۱۳۹۹
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n3057

pvc-asso.ir

آزمون نشت  لوله های PVC   (بخش دوم و پایانی)

در بخش اول این مطلب سرفصل های، تست آب بندی لوله کشی فاضلاب، تست آب بندی لوله کشی هواکش و تست آب بندی لوله کشی آب باران، توضیح داده شد. اینک بخش دوم و پایانی این مطلب را مشاهده می کنید.

بر اساس گزارش کمیته علمی، تخصصی انجمن

 

آزمون نشت لوله ­کشی توزیع آب مصرفی ساختمان (لوله و اتصالات CPVC)

ممکن است آزمایش لوله کشی قسمت به قسمت در جریان پیشرفت کار ، یا به طور کامل پس از نصب کلیه لوله ها و اجزای دیگر لوله کشی صورت گیرد.

 

پیش از انجام آزمایش و تایید لوله کشی ، هیچ یک از اجزای لوله کشی نباید با عایق یا اجزای ساختمان پوشانده شود. در هنگام آزمایش همه اجزای لوله کشی باید آشکار و قابل بازرسی باشد.

 

علاوه بر آزمایش قسمت به قسمت یا کامل لوله کشی ، پس از خاتمه کار و نیز پس از نصب لوازم بهداشتی، آزمایش فشار با آب انجام گیرد.

 

پس از خاتمه لوله کشی و پیش از نصب لوازم بهداشتی باید دهانه های باز به طور موقت بسته شود و لوله کشی با آب به تدریج پر شود و کاملا هواگیری گردد.پیش از اقدام به آزمایش، باید شبکه لوله کشی را به مدت حداقل دو روز پر از آب نگاه داشت.

 

آزمایش فشار باید با آب و به کمک تلمبه مخصوص مجهز به فشار سنج ، و با فشار حداقل 10 بار در پایین ترین نقطه شبکه لوله کشی مورد آزمایش انجام شود. فشار سنج باید در پایین ترین قسمت لوله کشی مورد آزمایش نصب شود و کنترل شود که هیچ یک از قطعات و اجزای لوله کشی نباید با فشار کمتر از 6 بار یا حداکثر فشار عملکرد آن، هر کدام بیشتر باشد، آزمایش شود.

 

مدت آزمایش باید حداقل یک ساعت باشد. در این مدت اگر شکستگی یا نشت آب مشاهده شود باید آزمایش فشار آب پس از رفع عیب تکرار شود.

 

پس از نصب لوازم بهداشتی یک بار دیگر باید آزمایش فشار آب انجام شود. در این مرحله فشار آزمایش برابر با فشار بهره برداری خواهد بود. شبکه لوله کشی آب ، لوازم بهداشتی و کلیه اجزای آن باید از نظر مقدار جریان و فشار کار عادی قرار گیرد. همه شیرها باید یک به یک باز و بسته شود و نسبت  به آب بند بودن آنها اطمینان حاصل شود. این مرحله آزمایش باید در فشار بهره برداری و به مدت حداقل یک ساعت انجام شود. در صورت مشاهده نشت ، پس از رفع عیب، این آزمایش باید تکرار شود.

 

در صورت وجود احتمال یخ زدن آب در لوله ها، باید بلافاصله پس از انجام هر مرحله از آزمایش آب لوله ها کاملا تخلیه شود.

 

در ساختمان ها، بسته به نوع لوله مصرفی تست انجام می­شود. جهت انجام تست بایستی از یک ابزار مناسب استفاده نمود.

استاپرها یکی از مهمترین ابزار برای تست سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمان هستند که میتوان با استفاده از آنها سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمان را در هر سه مرحله تست نمود.

 

۳ نوع مختلف استاپر در بازارها یافت می شود. که با نام های استاپر بادی ، بالنی و دستی شناخته می شوند.

بدین صورت که با استفاده از استاپر، از دریچه بازدید رایزر مسیر لوله را مسدود و لوله ها را پر از آب می کنیم و به مدت 15 دقیقه به حال خود می­گذاریم. هیچ گونه نشتی نباید در این مدت زمان مشاهده شده و سطح آب نیز نباید پائین بیاید.

 

در صورت موفقیت ­آمیز بودن تست، طبقات دیگر را نیز به همین روش تست می­ کنیم.

در زیر به نمونه­ هایی از استاپر اشاره می­شود:

منابع: 
1- مقررات ملی ساختمان مبحث 16
2- نشریه 128 سازمان برنامه و بودجه 
 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد